Ačkoli lokomotivy BVD-35 byly na dolech oblíbené a byly s nimi celkem dobré zkušenosti, přestaly vyhovovat provozu moderního dolu, a to jak výkonem, tak účinností vzduchových motorů. Proto na základě požadavků dolů a pro zajištění zvýšení úrovně důlní dopravy bylo započato s vývojem nové vzduchové lokomotivy o výkonu 40 k, vybavené řadovým vzduchovým motorem a dvěma stanovišti pro řidiče a obsluhu.
Základní údaje:
rozchod měnitelný……….od 450 do 600 mm
rozvor……….1110 mm
průměr kola……….500 mm
celková výška……….1600 mm
max. šířka……….950 mm
celková délka……….5220 mm
max. délka největšího dílce……….3200 mm
minimální oblouk……….10 m
Váhou i rozměry je BVD-40 největší důlní lokomotiva, avšak přesto splňuje podmínky kladené úzkými profily dopravních cest těžních klecí a všech důlních prostorů, v nichž se dopravuje.
Pohonnou energií je tlakový vzduch, který se vozí v šesti tlakových lahvích pod tlakem 200 atm. Láhve jsou propojeny do jednoho plnicího otvoru, který je tak zkonstruován, že při plnění nelze současně odebírat vzduch pro pohon motoru. Také vývod do motoru je společný pro všech šest lahví.
Tlakový režim na lokomotivě je trojí. Předně vysokotlaká část do 200 atm složená z lahví spojených tlakovými trubkami až po redukční ventil, kterým je tlak snižován na 40 atm. Tímto tlakem je pak poháněn motor. Další redukční ventil snižuje tlak na 5 atm, který je pro pohon osvětlovacího zařízení lokomotivy. Ve všech tlakových okruzích jsou umístěny pojistné ventily proti případnému zvýšení tlaku.