Úvod Technika a technologie Doprava Těžní stroj Dolu Julius III (I. část)

Těžní stroj Dolu Julius III (I. část)

1323
1

Původně zasazený těžní stroj byl po provedeném rozšíření strojního, těžního i třídícího zařízení vyřazen v roce 1911 z provozu a nahrazen strojem ze zastaveného dolu Julius IV, který byl o 48 kW silnější, a namísto něho se tam postavil elektrický těžní vrátek. Přemístěný bubnový těžní stroj se Stephonsenovým rozvodem, dvouválcový s dvoučinnými písty, byl ve své době technickou novinkou, zakoupenou v roce 1891 tehdejšími představiteli horního ředitelství c.k. dolů v Mostě na zemské jubilejní výstavě v Praze. Byl výrobkem Českomoravských strojíren v Praze. V letech 1960 – 62 se sice uvažovalo s jeho výměnou za elektrický, byla vypracováno studia i ekonomické zhodnocení, avšak nedošlo k realizaci z důvodů předpokládané likvidace dolu a předpokládaných změn ve vnitřní ekonomice našeho státu (vzpomeňme uvažované likvidace neefektivních závodů v letech 1966 – 67, která částečně postihla Důl M.J. Hus, který měl ukončit svou životnost k 15. 11. 1959 a „Trojka“ v roce 1972).

Po všechna léta v době provozních výluk byly každým rokem prováděny rozsáhlejší opravy, které udržovaly stroj v chodu. Stroj nejvíce trpěl používanou, a jak se ukázalo, nesprávnou technikou řízení až do roku 1973. Byla uzpůsobena tak, že dojížďky s těžními klecemi při těžbě s rychlostí 12 m/sec. byly rychlé a pro strojníky namáhavé. Docházelo k značnému zahřívání brzdových věnců na bubnu stroje a rychlému úbytku brzdového obložení, které se povětšinou muselo vyměňovat za 14 dnů s výpadkem těžby jedné nebo dvou hodin. Po rozsáhlejší opravě a výměně silně opotřebovaných brzdových věnců a opravě bubnu stroje, zpevněného přitom růžicí na hlavní hřídeli, bylo rozhodnuto změnit techniku řízení za předpokladu, že se prodlouží čas jednoho výtahu a nebude již možně dosahovat dřívějších maximálních těžeb ve výši 1 300 – 1 470 důlních vozů za směnu, které byly stejně výjimkou. Přijatým opatřením klesla tato možnost na 1 000 – 1 100 vozů, ale byla pro plnění stanovených úkolů v těžbě dostačující. Po likvidaci pomocných jam Julius IV a Minerva v letech 1964 – 1966 byla hlavní těžní jáma s tímto parním strojem jedinou, kterou se fáralo, těžilo, dopravoval materiál a prováděly se mimořádné jízdy mužstva, prostě vše, a to způsobovalo mnoho prostojů v celé organizaci výroby. Tento stav byl neudržitelný. Došlo proto ke zprovoznění vodní jámy, která od doby okupace až do roku 1973 nebyla používána a nebyla také k provozu vystrojena. Po jejím vystrojení, osazení malé těžní věže a nasazení elektrického vrátku se přesunula podstatná část dopravy materiálu a mimořádné jízdy mužstva na tuto jámu a prodloužil se čas na hlavní těžní jámě pro těžbu.

Od této doby byli strojníci těžního stroje při jízdě povinni, po dosažení hloubky vyznačené na hloubkoměru, uzavírat jízdní ventil a dojíždět s těžními klecemi jen vyvinutou rychlostí, dá se říci dojíždět na samotíž.

1 komentář

  1. V devadesátých letech jsem v rámci diplomové práci na katedře historie UJEP dohledával původní archivní materiály všech hornických památek v bývalém SHD.Co se týká těžního stroje na JIII: nejedná se o stroj, který byl v roce 1891 přímo vystaven na Jubilejní výstavě, to je tradovaný omyl. Podle dobových dokumentů měl vystavený stroj větší vrtání i zdvih a navíjecí bubny o průměru 5 metrů. Na dobových fotografiích je zachycen s tabulí, která oznamuje, že byl zakoupen pro hlubinný důl v Oseku. (Pravděpodovbně důl Alexander v Hrdlovce, jeho hloubka by odpovídala velikosti bubnů, doměnka pana Maška který tam pracoval a o památky se zajímal). Stroj na výstavišti měl i jiné (vyšší)výrobní číslo, to se dohledalo v archivních materiálech ČKD). V devadesátých letech o tom vyšlo několik článků v Hornické Příbrami ve vědě a technice. Dokumenty jsem si tenkrát kopíroval, předal jsem je nakonec do archivu ve Velebudicích, z dolu JIII si pamatuji ještě krásné původní plány Tomsonových pomocných výtahů, kopírované ve škodovce v Plzni. Snad to tam někde dodneska je.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.