Úvod Doly a revíry UDZČ Vývoj těžního zařízení na Dole Dyleň

Vývoj těžního zařízení na Dole Dyleň

2632
0

Těžní věž jámy D-I s kantýnou v popředíJáma D-I byla osazena těžní věží H 19,5 – ČKD (číslo označuje výšku věže v metrech) se dvěma lanovnicemi o průměru 3,5 m. Původní těžní stroj ČKD – 2B 1606 s výkonem 70 kW byl v roce 1970 vyměněn z důvodu zvýšení povoleného zatížení z jedné na tři tuny. Byl osazen těžní stroj ČKD – 1B 3212 s výkonem 400 kW, který pracoval bez podstatných změn až do likvidace dolu. Těženo bylo tříetážovou klecí rychlostí 4 m/s. Poté, co jáma sloužila jen jako větrací a útěková cesta z dolu, se jezdilo rychlostí 2 m/s.

Jáma D-ll byla až do doby vyhloubení na 7. patro osazena těžní věží H 7,6 a jako těžní stroj sloužil vrátek PHZ 2500. V roce 1971 byla postavena stávající těžní věž H 30 s lanovnicí o průměru 5 m a osazen těžní stroj ČKD – 1B 3212. Těžilo se jednočinně dvouetážovou klecí rychlosti 4m/s. V této době se vozy ze spodních pater přetěžovaly jamou D-ll na 7. patro a odtud se těžily na povrch jamou D-l. V roce 1980 byl z důvodů zvýšení kapacity přebudován těžní stroj na systém Pseudokoepe s pomocnou lanovnicí o průměru 5 m a osazeny dvě čtyřetážové klece. Po výměně obložení v roce 1981 se zvýšilo povolené zatížení ze třech na čtyři tuny.

Při popouštění těžby na 20. patro v červenci roku 1987 došlo při spouštění lana k havárii na spouštěcím zařízení a pádu lana do jámy. Škoda na laně byla 300 000 Kčs.

V roce 1989 při popouštění klecí na 22. patro a přebudovávání stávajícího systému na systém KOEPE se spodním lanem, byla po zkušenostech z předchozí havárie zadána práce na spuštění lan příbramské organizaci ZDM. Práce byly prováděny na přelomu srpna a září vratem EPR – 80. Havárie se opakovala, tentokrát však padající hlavní lano strhlo i lano ploché, připravené v jámě. Škoda na lanech byla tentokrát 1 500 000 Kčs. Již 1. října byla obnovena těžba prozatím na stávající systém. Původně zamýšlená přestavba byla provedena v listopadu. Bylo zrušeno vedení lana přes pomocnou lanovnici a provedena výměna převodové skříně těžního stroje. Byl zaveden těžní systém Koepe se spodním vyvažovacím plochým lanem. Těženo bylo dvojčinně, čtyřetážovými klecemi rychlostí 6,7 m/s. Toto těžní zařízení pracovalo až do likvidace dolu. Maximální počet vytěžených vozů z 22. patra za jednu směnu byl 210.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.