Úvod SU HDB Důl Pohraniční stráž, závod Medard

Důl Pohraniční stráž, závod Medard

2059
0
lom-Erika

Do závodu Medard organizačně spadaly prostorově samostatné lomy – Michal, Erika, Lomnický lom a lom Marie Majerová.

LOM MEDARD

Patří v rámci sokolovského revíru mezi největší těžební lokality. Těžba v lomu byla zahájena v roce 1919. Po osvobození byla těžba na dole Medard obnovena v červenci 1945. Těžilo se na jednu, později ne dvě směny. Na skrývce jižního lomu bylo nasazeno staré korečkové rypadlo a k odvozu sloužily tři úzkokolejné parní lokomotivy s vyklápěcími vozy o obsahu 4,5 m3. Uhlí se těžilo rypadle MBA. V severním lomu se „mlýnkovalo“. V roce 1952 bylo dáno do provozu rypadlo E 2,5.

Rozvoj povrchového dobývání vzhledem ke vzrůstajícím potřebám uhlí i efektivnosti těžby v povrchových lomech se počal projevovat v období let 1954 – 1955, kdy se připravovaly plány a investiční záměry na vybudování velkolomu. Příštích 10 let je charakterizováno širokým rozmachem investiční výstavby, kdy se důl měnil na velkolomový provoz s rozvinutými porubními frontami, elektrifikovanou dopravou a moderní mechanizací těžby. V roce 1956 byla dokončena montáž prvního velkostroje kolesového rypadla SchRs 315 z NDR, v roce 1957 dalšího kolesového rypadla K 1000 – výrobku Škody Plzeň a zakladače Z 1200 vyrobeného Vítkovickými železárnami. V tomto období byly zastaveny hlubiny Lidice a Anežka. Přibývaly velkostroje, připravovala se elektrifikace dopravy. Přišly první dodávky elektrických lokomotiv E 17 z plzeňské Škodovky. V šedesátých letech byla zahájena těžba sloje Anežka, která se rozvinula až do výše 2 mil. tun uhlí ročně.

Po rozsáhlém skluzu na výsypce Matyáš v roce 1970 byl provoz na výsypce zastaven a musela být vyřešena složitá situace ve výsypkovém hospodářství. Do provozu byla uvedena výsypka Týn, kde byl nasazen zakladač Z 2000 a po demontáži a převedení zakladače z výsypky Matyáš byl zahájen provoz na vnitřní výsypce. Dosypaná výsypka Antonín byla nahrazena výsypkou Silvestr a zakladač s vnitřní výsypky byl přetransportován na výsypku Gustav. Výsypky Gustav i Silvestr jsou v prostorách vyuhlených povrchových lomů.

Po otevření dostatečného prostoru na dně lomu byla zahájena v roce 1977 otvírka nejhlouběji uložené sloje Josef. Musela být přitom řešena řada obtíží spojených s vysokým přítokem vody a tvrdostí nadloží. Pro těžbu uhlí ze sloje Josef je nasazeno nové rypadlo KU 300 S ve spojení s pasovou dopravou šířky 1200 mm směrovanou na novou nakládací stanici. Skrývkové práce jsou zajištovány rypadlem K 300 a kolejovou dopravou rozchodu 900 mm. Nejvyšší těžby lomu Medard bylo dosaženo v roce 1983, kdy bylo vytěženo 7 88j 224 tun uhlí, z toho ze sloje Josef 309 312 tun.

Organickou součástí závodu Medard je provoz centralizované údržby, jehož hlavním posláním je zajištěni údržby a oprav těžebních a dopravních strojů a zařízeni závodu Medard a Doprava.

LOM ERIKA

Lom Erika leží v severní části sokolovského revíru. V roce 1974 byl zahájen odkliz zeminy a v roce 1975 těžba uhlí. Jižní část je přesypána výsypkou Matyáš. V roce 1979 již vytěžil pres 1 mil. tun uhlí, nyní se těžby pohybují kolem 1,7 mil. tun ročně. Lom Erika těží sloj Josef v dobývacím prostoru Týn a vyuhlení má být ukončeno v roce 1987.

Provoz lomu byl zahájen otvírkou I. etapy, zářezem po severní straně lomu s postupem porubní fronty k jihu a dobudováním povrchového závodu. Po dobu douhlování I. etapy bylo vybudováno nádraží a pevné koleje včetně hradla pro otvírku II. etapy. I. etapa byla ukončena v roce 1978 a v roce 1978 a v roce 1979 bylo započato s báňskými pracemi na otvírce II. etapy. Přechodem do II. etapy bylo nutné zrušit silnici Lomnice – Boučí.

Severně od I. etapy lomu Erika je provozována zakladačem Z 2000 Týnská výsypka. Po dosypání přejel zakladač na postupné zasypání vyuhlené I. etapy lomu Erika.

LOM MICHAL

Těží uhlí v nejjižnější části sokolovské pánve v dobývacím prostoru Vítkov. Těžba byla zahájena v roce 1980. Před zahájením vlastní těžby musela být likvidována obec Vítkov, přeložen Lobezský potok a silnice Sokolov – Vítkov. Lom Michal těží uhlí sloje Antonín při celkových zásobách cca 10 mil. tun uhlí a výhodném příkryvném poměru 1:1. Vybudováním kolejového napojení na kolejiště koncernového podniku je možno energetické uhlí dopravovat na všechny třídírny k.p.

V roce 1982 těžba uhlí přesáhla projektovanou výši 1,2 mil. tun. V současné době dosahuje roční těžba kolem 1,7 mil. tun uhlí.

LOMNICKÝ LOM

Ložisko se nachází na severním okraji sokolovské pánve v tzv. lomnickém výběžku, který je součástí dobývacího prostoru Albertov. Jižní a západní část je dotčena hlubinnou i lomovou těžbou bývalého dolu Jiří.

Vlastní stavba Lomnického lomu byla zahájena v roce 1981. Ještě před rozvinutím porubní fronty pomáhal k. p. Důl Pohraniční stráž mechanizačními prostředky dodavateli stavebních prací IPS Praha. Skrývkové práce byly zahájeny závodem Medard k 1. 7. 1983. Převedeny byly dobývací stroje včetně dopravního parku. Do užívání byl předán nově budovaný povrchový závod a rozvodna. V lomu byla vybudována opravárenská základna rypadel E 2,5 pro závod Medard.

V roce 1985 dosáhne těžba uhlí 750 000 tun a 2 mil. m3 zeminy. Další intenzifikací těžeb uhlí a skrývky od roku 1986 dojde k navýšení těžeb na 2 500 tis. tun uhlí ročně. Při těchto těžbách končí životnost lomu v roce 1992.

LOM MARIE MAJEROVÁ

Ke zmírnění prudkého poklesu těžby uhlí po roce 1985 v koncernovém podniku bude rozhodující měrou sloužit otvírka lomu M. Majerová, v prostoru bývalého dolu Vilém v dobývacím prostoru Albertov. Lom se bude postupně rozvíjet severním a později východním směrem do dobývacího prostoru Královské Poříčí. Zahájení investiční výstavby lomu 17. 5. 1985. První část otvírky lomu zahrnuje období do roku 1995 s tím, že těžba uhlí bude zahájena v roce 1988 ve výši 200 tis. tun.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.