Úvod Doly a revíry RUD Důl Pionýr v Okrouhlíku – nejdůležitější data ve vývoji dolu

Důl Pionýr v Okrouhlíku – nejdůležitější data ve vývoji dolu

2262
0

1801 – 1. 9. v oblasti zvané Okrouhlík nalezl uhlí Leopold Smetana z Hajan a započal s hloubením mělké jámy Ferdinand. Ve stejném místě také hledal a nalezl uhlí Benedikt Küttner. Těžby ovšem brzy zanechal.

1815 – pokračovalo mělké dobývání bratří Smetanů. V rámci průzkumu založily a provozovali v oblasti Okrouhlíku průzkumnou jámu č. 1 a č. 2 a dále mělké těžní jámy Ferdinand, těžní jámy č. 3 a č. 4. Pro větrání sloužily větrní jámy č. 5 a č. 6. Pro odvodňování sloužila jáma č. 7.

1820 – bratři Smetanové založili těžířstvo sv. Františky, které ale přešlo do majetku těžířstva Rytíř Barata a spol.

1824 – činila těžba 515 tun uhlí za rok

1825 – těžba mírně poklesla na 460 tun uhlí za rok

1841 – těžířstvo Rytíř Barata a spol. prodala své doly v oblasti Okrouhlíku těžířstvu Rytíř Herring a spol. Těžba za tento rok činila 938 tun uhlí.

1870 – těžba uhlí v oblasti Okrouhlíku byla zastavena a důlní díla ponechána k samovolné, přirozené likvidaci.

1940 – ražba úpadní průzkumné chodby ‘‘A‘‘. Důlní dílo bylo raženo z povrchu pod úklonem 50o a délkou cca 54 m. Ražba byla ukončena nafáráním stařin v hloubce cca 65 m.

1945-1949 – vrtný průzkum severního vývoje uhlonosného souvrství v prostoru Říčany – Veverské Knínice. Byly provedeny čtyři vrty z povrchu (R1, R2, R3, R4) s negativním výsledkem.

1948 – zahájeno hloubení jámy Pionýr v místě staré, mělké jámy Ferdinand. Jáma měla celkovou hloubku 78 m a byla obdélníkového průřezu, vyztužená dřevěnými sruby. Instalováno bylo malé těžní zařízení – vrátek s jednoetážovou klecí. Na tuto jámu v úrovni 1. patra (78 m) navazovala úpadnice ražená pod úklonem 30o v I. sloji, v celkové délce 350 m až na úroveň 2. patra (262 m). Na 2. patře (262 m) potom probíhala vlastní otvírka zbytkových a nevydobytých částí I. sloje. Na povrchu byla vybudována šachetní budova, dřevěné konstrukce, s malou, dřevěnou těžní věží. Z této budovy byly vedeny koleje pro vyvážení důlních vozů, k cca 40 m vzdálené nakládací rampě, kde bylo uhlí sypáno na korby nákladních aut a odváženo k úpravě na třídírnu a prádlo dolu Julius. Proti jámově budově byla vystavěna dřevěná budova strojovny pro těžní vrátek a menší, zděná budova koupelen. Za jámovou budovou byla vystavěna dřevěná budova pro kompresor. Areál dolu byl oplocen.

1949 – 5. 6. slavnostní otevření nového dolu Pionýr. Zahájení těžby se zúčastnily zástupce generálního ředitelství Československých dolů v Praze, zástupce Brněnského krajského národního výboru v Brně, ředitelství Rosických a Jihomoravských uhelných dolů, n. p., v Zastávce u Brna, včetně ředitele Prof. ing. Josefa Vegsö, představitelé mateřského dolu Julius a další pozvaní hosté včetně hojné účasti místního obyvatelstva.

1949-1956 – těžba uhlí probíhala v nedobývaných úsecích a zbytkových pilířích I. sloje. Mocnost sloje se pohybovala okolo 70 – 100 cm, průměrný úklon 30o. Hlavním těžním patrem bylo 2. patro (262 m), které bylo stařinami propojeno s 1. patrem (258 m) dolu Julius. Těžba z rubání (zpravidla jedna stěna nebo zátinka) šla malými důlními vozy k hlavní úpadnici. Hlavní úpadnicí byly vozy za korby opatřené kovovými oky vytaženy vrátkem na úroveň 1. patra (78 m), kde byly vůz naražen do klece a vytěžen na povrch. Po vyražení z klece byl vůz odtlačen na rampu a vysypán na korbu nákladního automobilu. Denní těžba činila cca 15 tun a celková potom cca 9 000 tun uhlí ročně. Postupně se z dolu Pionýr stalo učňovské pracoviště s malou osádkou, tvořenou učni I. ročníku a vzhledem k charakteru i nízkou těžbou. Učni na začátku směny přicházeli nejprve na Důl Julius, kde se v šatnách převlékli, v lampovně vyzvedli lampu, vyšli ze závodu ven a pešky pokračovali po ulici U Školky až k lesu a přes něj dolů do Mariánského údolí, dále přes silnici a na Důl Pionýr. Zde sfárali na pracoviště a po šichtě se stejnou cestou vraceli zpět.

1956 – špatné ekonomické výsledky s vysokými náklady na vytěženou tunu a velmi špatná kvalita uhlí zapříčinila ukončení těžby na dole Pionýr a likvidace dolu. Těžní jáma byla zasypána kusovou hlušinou v celé délce. Jámová budova s těžní věží a další menší objekty byly zlikvidovány. Budova strojovny se zděnou budovou koupelen byly později soukromými osobami přestavěny a upraveny k bydlení.

1970 – ústí zasypané jámy Pionýr bylo uzavřeno železobetonovou krycí deskou.

Petr Kubinský

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.