Úvod Doly a revíry RUD 50 let od dokončení první etapy hloubení nové jámy Jindřich II ve...

50 let od dokončení první etapy hloubení nové jámy Jindřich II ve Zbýšově u Brna (3)

759
0

Důl Jindřich II ve Zbýšově u BrnaJáma byla k 1. 1. 1964 dohloubena na hloubku 1 250 m a umožnila koncentraci těžby ze závodu Antonín a úseku Julius tj. ze střední a severní části revíru na tuto jámu a nové 10. patro v hloubce 1 128 m.

Rekonstrukce a výstavba povrchu svěřená generálnímu dodavateli Průmyslovým stavbám Gottwaldov ovšem v této době ještě zdaleka nezačala. Vzhledem k problémům a situaci v sektoru paliv a energetiky, útlumu neefektivních provozů bylo rozhodnuto po dokončení rekonstrukce, centralizovat těžbu celého revíru pouze na nový Důl Jindřich II a postupně zrušit organizačně i prakticky dvouzávodovou (od 1966 provozy) strukturu podniku.

V roce 1966 se započalo se stavbou nových šaten, koupelen, kantýny, vrátnice a rekonstrukce kotelny, která pokračovala po celý rok 1967. V roce 1967 započala demontáž hloubicí těžní věže, likvidace strojoven hloubících těžních strojů, kompresorovny pro hloubení a celkové terénní úpravy v místě ohlubně jámy včetně budování železobetonových patek pro ocelovou konstrukci těžní věže. Ocelová konstrukce těžní věže byla nad jámou montována teprve začátkem roku 1968. Následně byla celá těžní věž vysoká 46,3 m vyzděna cihelnou vyzdívkou. V hlavě věže byl zabudován čtyřlanový těžní stroj s třecím kotoučem 4K 4016 (r. v. 1967), poháněný dvěma stejnosměrnými elektrickými motory o výkonu 1 700 kW. Těžní stroj byl vybaven automatikou ZPA pro těžbu. Na čtyřech lanech o průměru 40 mm byly zavěšeny dvě čtyř etážové klece pro dva vozy JDV 0,95 m3 na etáži za sebou. Na ohlubni byla vybudována jámová budova s automatickým oběhem vozů a výklopníky. Tento komplex byl spojen s třídírnou pásovým mostem.

Nový Důl Jindřich II byl uveden do zkušebního provozu 1. 7. 1968 a do trvalého provozu potom od roku 1969.

Po převedení těžby na novou jámu byla v průběhu roku 1969 likvidována lanová dráha z dolu Antonín na třídírnu a dále pokračovaly práce v areálu dolu, výstavba dřeviště, úpravy terénu, spojení a inženýrské sítě mezi dolem Jindřich II a Antonín atd. Vše vyvrcholilo v roce 1970, kdy byla zasypána stará jáma Jindřich.

V roce 1974 byla jáma Jindřich II (od roku 1973 centrální jáma celého revíru) prohloubena na konečnou hloubku 1 458 m. Bylo vybudováno náraží na 12. a 13. patře, čímž byla symbolicky výstavba nového dolu Jindřich II dokončena. Prohloubení bylo prováděno opětovně pracovníky výstavbového závodu VKD, n. p., závod 3, Zastávka u Brna.

Co říct na závěr ? Pravděpodobně se brzo s dolem Jindřich II rozloučíme definitivně. Těžní věž tohoto typu a konstrukce byla v naší republice pouze nad dvěma jámami, a to nad výdušnou (skipovou) jámou č. 1, závodu 1, Dolu Jan Šverma v Ostravě a nad naším dolem Jindřich II ve Zbýšově. Prvně zmiňovaná se již poroučela do hornického nebe a asi už nezabráníme, aby ji tam náš Důl Jindřich II nenásledoval. Proto na něj nezapomeňme a mějme otevřené oči, dokud tu je. Až nám zmizí, zbude nám jen vzpomínka a pár bláznů, hrdých na to, že byly, anebo že patří mezi havíře, včetně největšího blázna…..mě.

Autor: Petr Kubinský

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.