Úvod Doly a revíry RD Jeseník Ražení, dobývání, doprava a úpravárenství na závodě Zlaté Hory, RD Jeseník.

Ražení, dobývání, doprava a úpravárenství na závodě Zlaté Hory, RD Jeseník.

1982
0

Ražení důlních děl se provádělo klasicky s užitím trhacích prací. K vrtání byly používány vrtací sloupy VS-1, vrtací vozy VV-4 na kolejovém nebo kolovém podvozku, teleskopická vrtací kladiva PT-36 při ražení komínů. Trhací práce s použitím běžných důlních skalních trhavin a el. časovaných rozbušek.

Odtěžování pneumatickými přehazovacími nakladači NL-12 nebo PPN-1S do důlních vozů o objemu 1,25 m3, dále pak pomocí škrabáků s vraty 55-LS-2 nebo 35-LS-2 a pomocí přepravníkových nakladačů s naftovými motory PN-1700 a PN-2200.

Při ražení komínů byly používány razicí plošiny RP-3 a RP-4.

Dobývání bylo výhradně dobývací metodou „otevřená komora“ s mezipatrovými chodbami v různých modifikacích podle úložních podmínek (většinou směrná, u velkých mocností i příčná) a podle použité mechanizace při odtěžování.

K vrtání produkčních vrtů průměru 53 – 60 mm a délky do 30 m byly používány pneumatické vrtací soupravy Atlas Copco typu Simba-Junior.

Při trhacích pracích velkého rozsahu byly používány jak klasické plastické trhaviny, tak amonoledkové. Ty se připravovaly na závodě ve Zlatých Horách.

K odtěžování ve výpustných systémech jednotlivých dobývek se používaly el. škrabáky s vraty 35- LS-2, přehazovací nakladače PPN-1S.
.
Ruda se z dobývek těžila buď do vozů, nebo v případě přepravníkových nakladačů, rovnou do podzemních zásobníků, které byly situovány v blízkosti skupiny dobývek.

Použitá dobývací metoda vyžadovala geometrizaci tvaru ložiska, a to na základě v předstihu prováděného těžebního geologického průzkumu v síti cca 10 x 10 m.

Úseková důlní doprava byla kombinací bezkolejová s použitím přepravníkových nakladačů.

Hlavní horizontální důlní doprava je kolejová s vozy 1,25 m3 a důlními naftovými lokomotivami BND-30 a DH- 70.

Na závodě Zlaté Hory byla hlavní horizontální dopravou ruda přepravována do oblasti těžní jámy a zde byla vyklápěna do dvou centrálních zásobníků. Na ně navazovala primární podzemní drtírna a teprve podrcená ruda byla skipovým těžním zařízením dopravována na povrch.

Svislá doprava pracovníků byla v klecích těžních zařízení; horizontální buď lokomotivní, nebo při kratších vzdálenostech chůzí.

Na ložisku Zlaté Hory — Hornické skály byl pro svislou strojní dopravu pracovníků používán také důlní šplhavý výtah Alimak U-500 pro převýšení 150 m.

Ruda byla po dvou stupních drcení přes zásobníky úpravny pásovou dopravou dávkována do soustavy tyčových a kulových mlýnů, tříděna hydrocyklony a flotačně upravována. Zahuštěním a filtrací pěnového produktu byly vyráběny buď selektivní koncentráty Cu, Zn, Pb (s obsahem Ag a Au), nebo kolektivní Cu-Pb-Zn koncentrát (ložisko Zlaté Hory – východ).

Ruda z ložiska Zlaté Hory – západ byla před flotací gravitačně upravována na sazečkách Denver, kde byl získáván gravitační Au-koncentrát s obsahem 150 až 350 g.t-1 Au.

Komorový produkt flotačních úpraven byl hydraulicky dopravován na odkaliště a tam ukládán. Voda byla recirkulována zpět do úpraven, doplňovány byly pouze technologické ztráty.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.