Dne 9. srpna 1957 po 9 hodině ranní byl záchranný sbor HBZS v Ostravě povolán k likvidaci záparu na závodě Václav Dolu Čs. pionýr v Orlové v XI. východní sloji na 6. patře.
ZÁPAR
zjistil zámečník ranní směny při pochůzce svěřenou oblastí. Ve výdušných větrech od porubu 47/4 na 2. dělicí nad 6. patrem narazit na husté kouře.
Po příjezdu záchranářů byly provedeny první průzkumy k přesnému zjištění místa záparu. Průzkum nepřinesl podstatná výsledky a předpokládalo se, že zápar vznikl ve starinách porubu 47.
Havarijní komise proto doporučila vedoucímu likvidace havárie, aby vydal příkaz k uzavření požářiště hrázemi č. 1, 2 a 3 z jedné strany a hrázemi 4, 5 a 6 ze strany druhé. První skupina hrází byla doporučena jako hráze pytlové s vloženými lutnami a pozdějším dotěsněním zděnými uzávěrami. Situace druhé skupiny byla komplikovanější. Spojeni mezi slojemi XI., David a Daniel překopem, na němž byla doporučena hráz č. 4, bylo krajně nevýhodné. Byla zde stará hráz, velmi porušená a nevhodně provedená, její posunutí mezi sloje David a Daniel by znamenalo zjednodušení situace a vyloučilo by stavbu dalších hrází, ale bylo bez rizika neproveditelné.
A tak nakonec bylo požářiště uzavíráno všemi šesti hrázemi.
UZAVÍRÁNÍ
Podle příkazu vedoucího likvidace havárie byly nejprve budovány pytlové hráze 1, 2, a 3 s vloženými lutnami o průměru 500 mm. Již při jejich dokončování bylo započato se stavbou těsnicích uzávěr zděných o síle 60 cm. Také hráze zbývající byly Ihned započaty. Zajímavé bylo řešení hráze č. 4, kde byl volný prostor před starou hrází až ke kříži v XI. sloji vyzděn naplno, tedy v délce přes 2 metry. Hráz č. 5 byla zděna jen na sílu 45 cm a hráz č.8 byla vyzděna se žofinským poklopem na sílu 90 cm.
Práce při zdění byla dosti komplikovaná, vzhledem ke složitým dopravním cestám. Zvláštní technický dozor bylo nutné ustanovit jen kvůli organizaci dopravy materiálu. Mnohé výkony, kterých záchranáři dosahovali, však byly přesto obdivuhodné.
Po dokončení stavby hrází a kontrole připravenosti byly uzávěry 1, 2, 3 a 6 uzavřeny již 10. 8. v 22.00 hod. Potom byly dokončovány těsnící hráze a havarijní stav mohl být ukončen 11. 8.
ZÁVĚREM
Akce se zúčastnilo v průměru 9 čet záchranářů na jedné směně. Celá akce probíhala bez komplikací a úrazů. Podle pozdějšího sdělení vedení závodu bylo pravděpodobné místo záparu na dělicí třídě, kde došlo k závalu. Ztrátové větry od 0. patra proudící přes tento zával zřejmě způsobily zápar.