Úvod Důlní neštěstí, nehody, havárie Vznícení oleje hydraulické spojky pohonu TH 55 na Dole Hedvika v Petřvaldě...

Vznícení oleje hydraulické spojky pohonu TH 55 na Dole Hedvika v Petřvaldě 24. dubna 1968

1594
0

Důl Hedvika v PetřvalděVe večerních hodinách 24. dubna 1968 zasahovaly pohotovostní jednotky HBZS v závodě 2 Dolu J. Fučík (Důl Hedvika) v Petřvaldě, kde došlo k vznícení oleje z hydraulické spojky vrchního pohonu TH 55 v porubu 4409.

Olej se po vytavení spojky OHS 420 rozstříkl na obě strany pohonu. Nad porubem byli v té době 2 horníci (obsluha zajišťovacího vrátku kombajnu KSV 33 a havíř z porubu). Po spatření plamenů ihned utíkali k telefonu a pak dále do čerstvých větrů. Předák porubu byl v té době asi 10 metrů pod vrchním pohonem a po spatření ohně ihned lezl porubem dolů, odvolal kombajnéra, který byl asi 30 m od místa požáru a oba pak unikali proti vtažným větrům, aniž by se pokusili o hašení (voda pro zkrápění na kombajnu stále tekla).

Hřeblový dopravník byl stále ještě v chodu a byl zastaven obsluhou, až když vylézali první lidé z porubu a řekli, že hoří vrchní pohon.

Revírník byl v té době ve spodním porubu. Na základě zprávy směnového předáka o rozsáhlém požáru pohonu byli lidé z obou porubů odvoláni do čerstvých větrů. Ještě před příchodem pohotovostních záchranářských jednotek byli k ohni vysláni inspekčním technikem 2 revírníci, kteří k požáru postupovali z výdušné strany. Protože nezjistili výskyt zplodin hoření ve větší míře a cítili jen zápach spáleného oleje, postupovali až k místu nehody, kde nakonec již žádný oheň nebyl.

Záchranáři pak již jen popráškovali okolí pohonu, zkropili vodou a zjistili, že nebezpečí nehrozí. Na místě požáru nalezli jen několik ohořelých kousků uhlí a opálené 4 dřevěné stojky, zabudované v bezprostřední blízkosti pohonu.

Pravděpodobnou příčinou vzniku požáru bylo zanesení prostoru mezi spojkou a krytem drtí, což vedlo k tření a rozžhavení bezprostředního okolí spojky. Dále bylo zjištěno, že byl uvolněn zajišťovací šroub spojky a docházelo tak k tření mezi litinovým tělesem krytu a hliníkovou spojkou. K nadměrnému zahřívání spojky došlo již v ranní směně, o čemž svědčila vzduchová hadice připevněná ke krytu spojky. Při vytavení spojky došlo k rozstříknutí oleje a k jeho rozptýlení právě stlačeným vzduchem, který měl spojku chladit.

Byla to vlastně jen šťastná shoda okolností, že nedošlo k dalšímu rozšíření požáru. To, že oheň nakonec sám vyhasl, nic neměnilo na neodpovědném přístupu zámečníků ranní i odpolední směny a právě tak i techniků a předáků. Důsledným plněním svých povinnosti mohli zabránit vzniku nehody. Stejně tak je zjevné, že předák odpolední směny mohl spolu s kombajnérem vlastními silami a bez ohrožení zdraví zabránit případným škodám aktivním zásahem.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.