Úvod Důlní neštěstí, nehody, havárie Výbuch na Dole Staříč II 22. února 1975

Výbuch na Dole Staříč II 22. února 1975

5517
0

Dne 22. února 1975 v 5.40 hod. došlo v oblasti 2. pole ve sloji R 1 v závodě Staříč II v OKR k výbuchu, který si vyžádal 11 obětí na lidských životech. Následný požár v nepřístupné oblasti nad porubem 219 222 si vynutil uzavírání postižené oblasti hrázemi, které byly dokončeny 24. února 1975 v 4.58 hod. Během stavby hrázi a po uzavření došlo celkem k pěti výbuchům metanu, kterým uzavírací objekty odolaly.

PRVNÍ PRŮZKUMY

Po uzavření požářiště bylo dokončeno utěsnění pytlových hrází a postupně byly u všech hrází zřízeny vyrovnávací a propusťové komory.

Vývoj v požářišti byl sledován pravidelným odběrem vzorků vzdušin jednak z odběrových trubek přímo v hrázích, jednak pomocí hadiček dálkovým odběrem z oblasti nad porubem 219 222 (dálkové odběry byly posuzovány s rezervou, neboť nebylo známo, nakolik byly hadičkové tahy poškozeny výbuchy).

Za zmínku stojí dosti neobvyklý způsob, kterým byly regulovány tlaky na hrázích. Vzhledem k vysoké exhalaci metanu v uzavřené oblasti velmi rychle narůstal tlak plynů v požářišti. Vždyť se zde podle přibližného propočtu uvolňovalo až 1000 m5 metanu za 24 hodiny, což je i pro uzavřený objem okolo 100 tisíc krychlových metrů důlních děl přírůstek dosti značný. Z toho důvodu bylo degazační potrubí na H 6 trvale napojeno na degazační síť dolu a z tohoto nejvýše položeného úseku uzavřené oblasti byl vysokoprocentní metan běžné odsáván. Bylo přesně vyzkoušena regulace škrcením na šoupátku tak, aby tlak na H 4 byl trvale v mírné kompresní hodnotě. Stav tlaků byl trvale sledován na kritických místech.

Na základě příznivých výsledků chemických rozborů ovzduší zpoza hrází bylo rozhodnuto uskutečnit první průzkumy ve dnech 15. a 16. března, a to nejprve do prostoru za hráze H 5 a H 3.

Ovzduší za hrázemi vykazovalo tyto hodnoty (v procentech):
CO2 CH4 O2 CO
H 3 0,1 99,8 0,0 0,0006
H 4 0,4 32,2 7,3 0,0029
H 5 0,3 99,4 0,0 0,0027
H 6 0,5 99,4 0,0 0,0021

Při přetlaku 240 Pa (24 kp/m2) na H 4 bylo na H 5 + 1850 Pa, na H 6 2000 Pa a na H 3 2300 Pa.

Prvním průzkumem přes H 5 byla profárána důlní díla přilehlá k překopu 2212 až po sloj R 4, tedy chodby 234 6211 a 234 6212 ve sloji R 6, chodba 228 6214 ve sloji R 4 až po zhlaví překopu 2216, dále chodby ve sloji R 1 219 6211 až po zhlaví svážné 219 7222 a touto svážnou na úroveň dělící 219 5222 a v této chodbě až po místo původně plánované H 1, která byla i nadále předpokládána pro uzavření vnitřního okruhu, a konečně dále svážnou pod dělicí až k plnému závalu. Kromě toho byl ve třídě 219 6212 prozkoumán i prostor předpokládané hráze H 2.

Průzkum zjistil výrazné stopy po předchozích dalších výbuších. Korýtka vodní protivýbuchové uzávěry za H 5 byla znehodnocena žárem, těsnicí peření v chodbách 219 6211 o 219 5221 byla zcela rozmetána. Výztuž a výstroj důlních děl byly poškozeny místy dosti značně, avšak popisovaná důlní díla až k uvedenému závalu byla fáratelná.

Ve vzorcích odebraných během průzkumu se koncentrace CO2 pohybovaly v rozmezí 0,5 až 0,6 %, metan byl obsažen v rozmezí 76 až 97 %, kyslík dosahoval koncentrace nejvýše 0,2 proc. a CO byl zjištěn v koncentracích 0,0014 až 0,0032 %.

Výsledky průzkumu prokázaly možnost stavby výbuchuvzdorné sádrové hráze H 2 v třidě 219 6212 v místě hrázového objektu a rovněž hráze H 1 na pasové 219 5222 v původně předpokládaném místě, ovšem pouze za svízelných dopravních podmínek.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.