Úvod Důlní neštěstí, nehody, havárie Výbuch na Dole Staříč II 22. února 1975

Výbuch na Dole Staříč II 22. února 1975

5402
0

Další průzkumné čety nalezly a vyprostily i další čtyři postižené ze spodní úvrati porubu 219 222. Také zde bylo nutné pracovat v nasazených dýchacích přístrojích a k vyproštění dvou z postižených bylo zapotřebí zmáhat místní závaly v porubu.

V ranní směně byli postupně z dolu vyneseni téměř všichni postižení. Vyprošťování posledního skončilo ve 20.30 hodin.

Mezitím již byly prozkoumány chodby v postižené oblasti ve sloji R 1 pod 1. patrem a dále až na 2. patro, kde účinky tlakové vlny byly zřejmé ještě v ochozu u širokoprofilového vrtu SPV 2. V celé oblasti byla řada místních závalů, nakupení vozů, materiálů, výstroj byla značně poškozena a na mnoha místech byly porušeny spoje degazačního potrubí se sondami.

Nad porubem 219 222 byl ve vzdálenosti 5 m za zálomovou hranou zával, z něhož vystupovaly silné kouře a asi 20 m za tímto závalem, zřejmě v místě degazační sondy byly zřetelně patrné plameny požáru. Viditelnost se zde velmi rychle snižovala až k nulové hodnotě a rostlo koncentrace metanu. Přímá likvidace, o níž se záchranáři pokusili, se brzy ukázala jako nemožná a ohnisko bylo alespoň omezováno mlhovou proudnici a na výdušné chodbě nad porubem byla instalována další proudnice.

PŘÍPRAVA K UZAVŘENÍ

Již v době prvních průzkumů byla připravena první varianta uzavření v prvním okruhu a promyšlen byl i způsob uzavření druhého okruhu uzavíracích hrází.

Vzhledem k intenzitě kouřů vycházejících z prostoru nad porubem 219 222 do výdušného proudu na 1. patře a po zjištění, že přímý zásah nebude mít zřejmě naději na úspěch, bylo rozhodnuto zahájit stavbu uzavíracích hrází prvního okruhu, a to:

H 1 na dělicí 219 5222 od svážné 219 7222 směrem k porubu;
H 2 na výdušné 219 6212 v místě stávajících hrázových dveří;
H 3 na překopu 2214 ve výdušném proudu k překopu 2012.

V odpoledni směně byly již zahájeny stavby omezujících peření pro H 1 a H 2, které byly předpokládány vzhledem ke komplikované dopravě materiálu jako sádrové postavené hydraulickou metodou dopravy, upravována dopravní trasa k těmto hrázím a byla zahájena stavba pytlové hráze H 3 s dvojím lutnovým průlezem.

Mezitím trvaly pokusy o likvidaci požáru nad porubem 219 222. V uzavírané oblasti bylo opravováno napojeni degazačních sond. Dále bylo přeneseno metanové čidlo do prostoru H 3 a opraveno napojení čidla analyzátoru UNOR CO, který umožňoval trvalou kontrolu celkového výduchu na 1. patře. Do oblasti nad porub 219 222 byly vyvedeny hadičky pro dálkový odběr vzorků ovzduší.

Všechny práce na výdušné straně byly prováděny v dýchacích přístrojích a rovněž přístupová cesta po celém překopu 2012 byla natolik zamořena CO, že tudy musely čety procházet a dopravovat v nasazených přístrojích.

Aby bylo co nejdříve možné snížit koncentraci škodlivin na transportní trase k H 1 a H 2 bylo rovněž rozhodnuto postavit lehká těsnicí peření v chodbách 219 6211 a 219 5221 zamezující difúznímu odvětrávání těchto děl (koncentrace CO se zde pohybovaly okolo 2%, větrací zařízení byla zničena a pomalé odvětrávání trvale zamořovalo přístupové cesty).

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..