Úvod Důlní neštěstí, nehody, havárie Výbuch na Dole Staříč II 22. února 1975

Výbuch na Dole Staříč II 22. února 1975

5402
0

PRVNÍ ZPRÁVY

V noční směně vykonávali na podniku inspekční a dispečerskou službu dva zkušení záchranáři. Asi v 5.40 hod. zpozorovali v dispečinku, že současně 3 metonoměrná čidla ústředny Dräger-Cerchar signalizují poruchu a vzápětí obdrželi telefonickou zprávu od pracovníků z předku 219 6213, že bylo cítit náraz větrů, a že zřejmě někde došlo k průtrží uhlí a plynů.

Aniž by dále prověřovali situaci, vyzvali ihned k výjezdu pohotovostní jednotky z HBZS v Ostravě. Na postižený důl ihned vyjeli záchranáři ze stanice v Radvanicích i v Lazích a k zásahu rovněž vyjela i zdravotnická hlídka s lékařem. Teprve během cesty došlo pomocí krátkovlnného spojení k upřesnění typu nehody a velitel pohotovosti přikázal zajištění dalších záchranářských jednotek.

První zprávu o tom, že v dole došlo k výbuchu, podal do dispečinku palní, kterého na cestě z předku 219 6213 zastihla tlaková vlna asi v polovině cesty k jámě. Volal v 5.45 z náraží 1. patra. Také tento pracovník byl členem záchranného sboru Dolu Staříč.

Tlaková vlna ho nezranila a ihned nasadil izolační sebezáchranný přístroj ŠS 7, v němž pak prošel zamořenou oblastí až k vtažné jámě. Na křižovatce překopů 2012 a 2214 viděl zřetelné účinky tlakové vlny, zpozoroval několik převrácených vozů a usoudil proto, že centrum nehody je někde v tomto větrním oddělení.

Po této informaci upřesnil inspekční technik zprávu podanou na HBZS, ihned zastavil další výdej známek pro ranní směnu, zastavil sjezd do dolu na všech jamách podniku a nechal spustit merkaptanovou signalizaci.

PRVNÍ PRŮZKUMY

První oddíl z pohotovosti HBZS dorazil na závod Staříč II 6.23 hod společně se sanitním vozem a zdravotnickou hlídkou. Ještě během cesty byly vyzvány další pohotovostní jednotky v 1. okruhu vzájemné pomoci výjezdu na Důl Staříč a vyhlášena pohotovost HBZS v celém OKR. (Důl Staříč byl v jižní části revíru a od byl HBZS vzdálen téměř 26 km).

Do dolu ihned sfáraly dvě čety prvního výjezdu s průvodci a zdravotnická hlídka. Pod jámou se setkali se čtyřmi pracovníky z předku 219 6213, kteří s nasazenými izolačními sebezáchrannými přístroji ŠS 7 prošli od svého pracoviště zamořeným překopem 2012 k jámě. Upozornili záchranáře, že na překopu jsou další dva pracovníci jejich předku (ti, kteří odešli dříve). Na pomoc postiženým se vydala jedna četa spolu se zdravotnickou hlídkou, zatímco druhá četa vyšla do předku 219 5226, kde byl předpoklad, že v době nehody byla prováděna trhací práce a že zde jsou rovněž ohrožení lidé.

Již za druhým hrázovým objektem na hlavním překopu 1. patra zjistily první čety nahromaděné vozy vyražené z kolejí a převrácené. V ovzduší byly kouře a na překopu 2012 bylo zjištěno 0,5% CO a 2% metanu. Ve staničení 270 m byl nalezen první postižený, který se bez nasazeného sebezáchranného přístroje zřejmě pokusil utéci k vtažné jámě. Byl již mrtev. Druhý postižený byl nalezen až ve staničení 970 m. Byl mechanicky poraněn, rovněž neměl nasazen sebezáchranný přístroj, avšak jevil ještě známky života. Při transportu do čerstvých větrů však skonal, přestože mu byl podáván kyslík.

Průzkumná četa došla až do předku 219 6211, kde zjistila, že lutnový tah je zničen výbuchem a do předku 219 6213, kde se účinky výbuchu neprojevily působením tlakové vlny.

Druhá četa mezitím provedla průzkum do chodby 219 5226. Již na přístupové cestě svážnou 219 7224 museli záchranáři překonávat mnoho překážet vytvořených rozmetaným materiálem, vyraženými pažnicemi z ocelové výztuže. Také zde byly kouře a v úrovni 219 5226 zjistili záchranáři 2% CO, 2% CH4 a 0,5 % CO2. V ražené chodbě bylo zničeno separátní větrání, demolován pásový dopravník. Ve staničení 20 až 68 m nalezla průzkumná četo čtyři postižené, kteří nejevili známky života. Mezi postiženými byl i palní. Další průzkumy pak blíže k čelbě našli ještě pátého postiženého a ověřili, že v předku byla trhací práce ukončena.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..