Úvod Důlní neštěstí, nehody, havárie Výbuch na Dole Barbora v Karviné 18. prosince 1951

Výbuch na Dole Barbora v Karviné 18. prosince 1951

4371
0

Úterý 18. prosince

Po vyfárání průzkumné čety byla stanovena osmihodinová čekací doba, během niž havarijní komise vypracovala tří alternativy uzavírání požářiště. První obsahovala uzavření požářiště v původních hrázích č. I a II. Uzavření v širším okruhu bylo obsahem druhé alternativy, která předpokládala stavbu řady hrázi na všech přístupových cestách mezí 5. a 7. patrem k západnímu poli. Třetí možnosti bylo uzavření dolu na ohlubni jam.

V 9.35 hodin sfáraly dvě čety k dozdění hráze č. II na 6. patře. K zlepšení viditelnosti byla natažena plachta od izolačního objektu středem chodby až k místu stavby hráze a pracoviště se ovětrávalo připuštěnými čerstvými větry od tohoto objektu. S dozdíváním se pak započalo až ve 13.00 hodin. Práce byly konány v teplotě 45° C při špatné viditelnosti. Kvalita zdiva byla velmi nízká.

Odpolední směna

Na průzkum ze 7. patra sfárala četa v 15.15 hodin. Zjistila, že stav se nezměnil od posledního průzkumu. K hrázi č. I byly poté vyslány dvě čety s průvodci k dopravě nového žofinského poklopu a dalšího potřebného materiálu (kbelíky, tricosal), nutného k dokončení hráze.

Na 5. a 6. patře rovněž započaly přípravné práce pro stavbu hrází podle druhé alternativy.

Na 7. patře došlo v 19.45 hodin k slabému výbuchu. Bylo to v době, kdy dopravní čety byly na kříži větrní chodby do 29. sloje. Četám se podařilo uniknout bez obtíží k jámě. Při výjezdu jamou pocítili záchranáři silnější tlakovou vlnu dalšího výbuchu. Tento v pořadí již třetí výbuch vyvolal pravděpodobné podle všech příznaků zával v místě „d“ na západním překopu 7. patra.

Tragický výbuch

Na 6. patře pracovaly u hráze č. II 4 čety (z dolů Doubrava, Pokrok, Čs. armády a Žofie), které se střídaly v akci. S četami zde byli i dva průvodci a dva technici. V kritickou dobu byla ještě přizvána na pomoc jedna četa (z Dolu Dukla) od pracoviště u hráze č. 1/IV k dopravě materiálu. U hráze 1/IV pracovalo 10 pracovníků a 1 lokomotivář, všichni bez dýchacích přístrojů. Ve 20.30 hodin se vystřídaly čety v zásahu. Na základě v místě „f“ u telefonu si záchranáři, kteří se vrátili ze zásahu, složili své dýchací přístroje podél boků chodby a připravovali se k výměně pohlcovačů a kyslíkových lahví (byly to čety z Doubravy a Pokroku). Četa z Dolu Dukla došla právě na základnu a podle příkazu jednoho z techniků se chystala s nasazenými přístroji k odchodu do akce. Technik právě bez nasazeného přístroje telefonoval, když ve 20.45 hodin došlo k prudkému výbuchu.

Ohnisko výbuchu bylo s určitosti u šibíku č. 1. Protože v té době již byl na překopu 7. patra zával, prošla tlaková vlna do větrní chodby v 29. sloji mezi 7. a 6. patrem, kde pravděpodobné rozvířila nahromaděný uhelný prach. Následný šleh plamene přivedl k výbuchu prachové mračno v místě „e“. Tlakové účinky výbuchu i jeho plamen pak byly uhašeny v zatopené muldě pod 6. patrem a také prachovou uzávěrou na hlavní třídě ve sloji 29b na 6. patře.

Následky tohoto výbuchu byly pro nepřipravené záchranáře tragické. Na základně u hráze č. II zahynulo 13 záchranářů — všichni ti, kteří právě neměli nasazené dýchací přístroje.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.