Dne 10. září ve 23.05 hod. se stala u dvojčinného skipového těžního zařízení ve výdušné jámě č. 1 v závodě 3 mimořádná událost, spočívající v samovolném ujetí prázdného skipu pravého bubnu z úrovně plnicí stanice na 8. patře do jámové tůně, přičemž se těžní lano o jmenovitém průměru 50 mm z pravého bubnu těžního stroje odvinulo, přetrhlo a spadlo do jámové tůně.
Stalo se to při plánovaných pracích u těžního stroje pracovníky OKR – BASTRO v rámci výluky. Aby se mohla provést revize brzdy pravého bubnu, byla odbrzděna jízdní i pojistná brzda (závaží pojistné brzdy podloženo a vzduch z jízdní brzdy vypuštěn). Při přípravě těžního stroje pracovníky Dolu 1. máj pro uvedené výlukové práce byl v odpolední směně 10. září odpojen pravý buben těžního stroje od hřídele těžního stroje (bubny zapojeny) a po ukončení těchto přípravných prací nebylo provedeno opětné spojení bubnů. V důsledku toho došlo po uvolnění brzd volného bubnu k ujetí skipu do volné hloubky a přetržení těžního lana.
Při šetření příčin mimořádné události se zjistilo, že řada odpovědných pracovníků porušila jedny z nejzákladnějších ustanovení bezpečnostních předpisů:
STROJNÍK TĚŽNÍHO STROJE pří uvolňování těžního lana pro možnost průjezdu jeřábu nad těžním strojem neprovedl opětovné spojení bubnů těžního stroje, aniž by mu v tom bránily závažné okolnosti. Do pomocné knihy prohlídek nezapsal polohu dopravních nádob, ani rozpojení bubnů. Svého nadřízeného neupozornil na tento nebezpečný stav pracoviště, související s rozpojením bubnů.
PROVOZNÍ ODRŽBAŘI těžního stroje neupozornili pracovníky BASTRA na nebezpečný stav pracoviště, spočívající v rozpojení bubnů těžního stroje, přestože toto rozpojení bubnů prováděli. Jeden z nich pak ještě pomáhal pracovníkům BASTRA při uvolňování brzdy volného rozpojeného bubnu.
MISTR MECHANICKÝCH DÍLEN nestanovil předáka z pracovní skupiny údržbářů těžního stroje a neprověřil bezpečný stav pracoviště po rozpojení bubnů, přestože se této práce zúčastnil.
PŘEDÁK PRACOVNÍ SKUPINY BASTRA neprověřil před zahájením oprav bezpečný stav pracoviště, nevyčkal na příchod strojníka od vedlejšího těžního stroje, nechal si odemknout kabinu těžního stroje a manipuloval zde s ovládacími pákami, ačkoliv k tomu neměl pověření ani souhlas vedení závodu.