Úvod Technika a technologie Doprava Mechanizace a elektrifikace Dolu František

Mechanizace a elektrifikace Dolu František

1239
0
Dul-Frantisek

Mechanizace povrchových pracovišť postupovala s rozvojem těžby i s vývojem techniky až do doby vyhlášení útlumu.

V roce 1913 byla postavena definitivní kompresorovna a ventilátor jámy PG-2. Oba tyto stroje byly poháněny párou z provizorní kotelny. Řádná kotelna byla postavena až v roce 1916.

V roce 1922 a 1924 došlo k rozšíření kotelny, a to o dva kotly, které byly s menšími úpravami provozovány až do roku 1969.

V roce 1924 byla dokončena stavba nové těžní věže na PG-1 včetně šachetní budovy, současně byl uveden do provozu nový parní těžní stroj. Byl provozován s několika úpravami do roku 1961, kdy byl nahrazen těžním strojem typu 1K6508 ŠKODA, poháněným stejnosměrným motorem o výkonu 2500 kW se skipovým těžním systémem. Tento těžní stroj byl v provozu do roku 1983. Poté byla prováděna rekonstrukce v jámě s ohledem na prohlubování jámy PG-1 a změny její funkce. Měnila se z těžní jámy na jámu, sloužící pro dopravu materiálu a jízdu mužstva.

Druhý těžní stroj na PG-1 typu 2B 6020 ŠKODA, poháněný stejnosměrným motorem, byl uveden do provozu v roce 1952. Práce byly prováděny za trvalého provozu parního těžního stroje.

S výstavbou výdušné jámy PG-2 bylo zahájeno v roce 1911. V letech 1961 až 1962 byla provedena rekonstrukce výdušné jámy PG-2,- těžní věže a těžního vratu. Těžní vrat byl nahrazen novým těžním strojem typu 2B 4016 ŠKODA se střídavým asynchronním motorem.

Provizorní třídící zařízení poblíž větrní jámy PG-2 bylo v roce 1928 nahrazeno novou třídírnou; která prodělala několik rekonstrukcí včetně výstavby nové úpravny uhlí, která byla v roce 1962 uvedena do provozu a slouží nám do dnešního dne.

S výstavbou 3. patra byl uveden do provozu v roce 1961 bubnový těžní stroj na nově vyhloubené výdušné jámě PG-4 s asynchronním elektromotorem a sloužil pro dopravu materiálu a jízdu mužstva.

S výstavbou dalších pater včetně prohloubení a rozšíření jámy PG-4 v letech 1977 až 1983 byl postaven nový těžní komplex včetně nové těžní věže železobetonové konstrukce a nového těžního stroje typu 4K 5016 – ČKD Praha.

Nový jednočinný těžní stroj byl plně automatizován a řízen pomocí tyristorů. Toto těžní zařízení včetně nově rozšířené jámy a výstroje se stalo hlavním těžním zařízením na Dole František.

S postupným rozvojem těžby a modernizací těžních zařízení došlo k dalším úpravám a výstavbě nových provozů : dílen, hlavní rozvodny, skladů a ostatních sociálních zařízení, nezbytných pro provoz.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.