Úvod Doly a revíry OKD Generel OKR – vznik a význam IV

Generel OKR – vznik a význam IV

1034
0
Dul-Julius-Fucik-Petrvald

Skupinový důl Karviná – západ

V minulé části jsme si rozebrali Skupinový důl Karviná – východ. V dnešní části se seznámíme se Skupinovým dolem Karviná – západ, tak jak jej navrhly Báňské projekty v Ostravě v Generelu OKR z roku 1983.

Skupinový důl Karviná – západ měl vzniknout postupným sloučením koncernových podniků President Gottwald, Antonín Zápotocký, Dukla a Julius Fučík (viz. obr. č. 1). Demarkační plocha měla být 71,36 km2 včetně 29,5 ha v přidatném poli Doubrava, 14,37 km2 v poli bývalého závodu Václav, kde byly zásoby odepsány, 1,86 km2 z pole 9. květen a 2,42 km2 jižně od poruchy Dora z dolu 1. Máj. Celá oblast na západ od antiklinály orlovské vrásy pod úrovní -660 m měla být zařazena do průzkumných polí.

Obr. 1

Efektivní karbonské plochy do hloubky ubývalo. V úrovni -1050 m byla jen 26,470 km2.

Spojení lokalit mělo proběhnout postupně, nejprve v letech 1997 – 1998 měl převézt Důl President Gottwald těžbu na Důl Dukla a cílového stavu se mělo dosáhnout na úrovni -875 m, kde jediným těžebním centrem měl být Důl Antonín Zápotocký. Důl Julius Fučík měl ukončit dobývací práce po úroveň -660 m po roce 2000.

Celkem měl mít skupinový důl 5 – 7 větrních oblastí. Po ukončení provozu na dole Julius Fučík jen 3. Za období 8. – 20. pětiletky (1985 – 2050) se neměla hloubit žádná nová jáma. Celková metráž prohlubovaných jam měla být 4 134 m. Nejkritičtější z hlediska svislé dopravy byla situace v lokalitě Zápotocký. Zde měla být původní výdušná jáma č. 1 (průměr 4 m, původně vyhloubená pod úroveň 6. patra na kótu -152 m) prohloubena na kótu -1 160 m a rozšířena na průměr 8,5 m. Vybavena měla být dvěma klecovými těžními zařízeními. Jedním jednočinným s dvouetážovou velkoprostorovou klecí s užitečným zatížením 16 tun a druhým dvojčinným se čtyřetážovými klecemi. Těžní stroje 4K 5016 měli být umístěny do hlavy železobetonové těžní věže. Vzhledem k nedostatku místa na povrchu, měla být jáma vybavena pouze zkráceným vozíkovým oběhem. Sloužit měla především pro dopravu materiálu a lidí a z hlediska větrání měla být jámou vtažnou.

Těžní jáma č. 2 vyhloubená na kótu -560 m neměla být prohlubována. Jáma měla být vybavena dvěma klecovými těžními zařízeními a z hlediska větrání měla být jámou výdušnou společně s nově vyhloubenou skipovou jámou č. 6. Vtažná jáma č. 5 měla být po roce 1993 zlikvidována.

Základními otvírkovými díly měly být otvírkové překopy Dukla – Gottwald na úrovni -670 m od roku 1994, Zápotocký – Fučík na úrovni -660/645 m od roku 1991 a Gottwald – Dukla – Zápotocký od roku 2002. Otvírka na společném patře -875 m (viz obr. č. 2) zhruba respektuje systém otvírky na vyšších horizontech -645/670 m.

Obr. 2

Celkem mělo být vyraženo 217 820 m překopů, 14 020 m investičních chodeb, 38 126 m ochozů a jiných otvírkových děl, 55 zásobníků, 8 261 m šibíků a 65 širokoprofilových vrtů.
Příprava měla být ovlivněna přechodem dobývání do ostravského souvrství, které ale mělo na jednotlivých lokalitách probíhat v různém časovém období. Společné patro -875 m mělo být již určeno k dobývání jen ostravského souvrství. Těžba z karvinského souvrství měla doznívat. Na lokalitě Zápotocký do roku 2020 z úrovně -560 m, lokalita Dukla do roku 1998 a lokalita Gottwald do roku 1992.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..