Jedete-li z Dolní Rožínky do Brna, jak my místní říkáme „vrchem“, přes Střítež a Olší, tak nedaleko před křižovatkou na Bukov uvidíte vlevo od silnice nenápadnou, opláštěnou ocelovou konstrukci těžní věže jámy B2. Sice na povrchu je jen malý areál, ale pro provoz dolu Rožná I a zejména pro důlní pole jámy R7S má jáma B2 nesmírný význam
Hloubení jámy B2 (ražený profil 22 m2), kterou zajišťoval VDUP Tišnov v letech 1975 – 1978, bylo prováděno v souladu s celkovou koncepcí otvírky spodních horizontů důlního pole jámy R7S v jižní části dobývacího prostoru Rožná. Celková hloubka jámy B2 je 540,9 metrů, stvol jámy je vyztužen litým betonem třídy B250 o světlém profilu 16 m2 a finálním průměru 4,5 metru. Jáma B2 není vystrojena, pro zajištění vedení dopravní nádoby jsou v jámě zavěšena vodící lana typu SEAL o průměru 31,5 mm. V úrovni 12. patra je jáma B2 uzavřena roštovými vyklápěcími poklopy z ocelových nosníků, které slouží k manipulaci s nadrozměrnými břemeny dopravovanými jámou B2 z povrchu na 12. patro. Součástí výstroje jámy B2 je dosedací rošt, který je tvořen z ocelových I 34 nosníků, na němž je zabudován tlumící polštář (pro ochranu čerpadel) z dřevěných hranolů 20×20 cm. V jámové tůni hluboké 4,6 metrů jsou osazena dvě ponorná čerpadla typu PUW–60, která zajišLují v automatickém režimu čerpání důlních vod z volné hloubky jámy B2 do jímky na 12. patře.
Jáma B2 je osazena dopravními zařízeními. K provádění prohlídek jámy B2 je na povrchu jámy zabudován vrat H1200 s příkonem 100 kW a lanem o průměru 20 mm, na kterém je zavěšena dopravní nádoba pro dvě osoby. Nadrozměrná břemena (lokomotivy, nakladače, dopravní čtyřetážové nádoby pro jámu pro jámu R7S, narážecí můstky, cívky se záložními těžními lany těžního stroje jámy R7S) jsou dopravovány do podzemí v závěsu pomocí vratu SW 10 s příkonem 50 kW na laně typu Herkules o průměru 31,5 mm. Provoz na dopravním zařízení jámy B2 byl povolen tehdejším ředitelem k. p. Dolní Rožínka dne 31. 7. 1985.
Jáma B2 slouží jako hlavní vtažná jáma pro jižní část ložiska Rožná. Pro tyto účely byla jáma B2 v rámci hloubení propojena se slepou jámou R7S na kótě –17 metrů pod úrovní 12. patra větracím kanálem s lamelovým uspořádáním. Tudy proudí do podzemí, do jámy R7S sekundově 100 až 120 kubíků čerstvých větrů, které jsou pak dál v důlním poli jámy R7S na jednotlivých patrech přiváděny ke všem obsazeným pracovištím. Jedná se celkem o ovětrání dvaceti devíti důlních děl na postupu (dobývky, komíny a horizontální patrové a mimopatrové ražby a pracoviště DBV) a dvacetipěti stálých provozoven a komor na pěti patrech jámy R7S. Pro účely likvidace a zdolávání havárie je na ohlubni jámy B2 osazena z dispečinku dálkově ovládaná aromatická signalizace. V souladu s ustanovením § 117 odstavce 6 vyhlášky ČBÚ č. 22/1989 Sb., je na ohlubni jámy B2 instalováno elektrické topení s dálkovým ovládáním k ohřevu vtažných větrů s celkovým výkonem 1,8 MW. I když jsou vstupující vtažné větry regulovány a usměrňovány žaluziemi, tak při nepříznivých zimních klimatických podmínkách (při venkovních teplotách pod –20 stupňů Celsia) je účinnost elektrického topení i vzhledem k rychlosti a množství větrů vstupujících do podzemí jamou B2 poměrně nízká. V zimním období, při velkých venkovních mrazech dochází na stěnách jámy B2 k tvorbě ledu. Z tohoto důvodu v zimním období se jáma B2 nepoužívá a je mimo provoz. Vodící lana jsou před zimním obdobím vytažena na povrch a roštové poklopy jsou zvednuty tak, aby uvolněné kusy ledu v době jarního tání nezpůsobily destrukci roštů. Současně jsou veškeré přístupy k jámě B2 zajištěny a zakřižovány proti vstupu osob.
Letošní tuhá zima způsobila velký nárůst ledu na stěnách jámy. Obvykle dochází k postupnému odtávání ledu. Na jaře tohoto roku jeden z uvolněných ledů zasáhnul jedno křídlo roštového poklopu jámy B2 a došlo k jeho poškození. Po prohlídce a zhodnocení korozních úbytků bylo rozhodnuto o výměně roštových poklopů.
Zdroj: Občasník Diamo, ročník XV (XXXII), číslo 7, červenec 2010