Úvod Média Věž nad uzavřenou výdušnou jámou Dolu Paskov pomalu, ale jistě mizí

Věž nad uzavřenou výdušnou jámou Dolu Paskov pomalu, ale jistě mizí

2077
0

Demolice skipu Dolu PaskovVšimnout si toho může každý – skipová těžní věž tyčící se v Paskově nedaleko výpadovky z Ostravy do Frýdku–Místku pomalu, ale jistě mizí! Odshora ji rozebírají dělníci firmy DAV, kterou k likvidaci najal vlastník objektu, státní podnik DIAMO. Začali vloni na podzim, hotovo chtějí mít – navzdory zhruba měsíčnímu zdržení kvůli zimě a sněhu – letos o prázdninách. Pak budou scenérie ze skipové věže, patřit navždy historii.

Demolice a výstavba – DAV – se jmenuje firma bourající skipovou věž bývalé šachty v Paskově a tento název také v případě dolů dokonale sedí na jejího stavbyvedoucího. Jenže obráceně! Zdeněk Chrápek (55) je totiž kdysi budoval, zatímco v současnosti je zase likviduje.

„S útvarem VOKD 30 jsem hloubil například i ve Frenštátě,“ vzpomínal Chrápek, který přišel do revíru OKD ve druhé polovině osmdesátých let minulého století coby absolvent strojařiny na „báňské“. Fárat začal na Rudém říjnu (později Heřmanicích), kde dělal mechanika v provozu rubání.

„Heřmanice, Koblov, Vítězný únor – Odra, Antošovice, Doubrava, Barbora, Pokrok, Dukla,“ uváděl jména někdejších šachet, kde se objevil s partou firmy DAV vykonávající demoliční práce. Do vítkovické Dolní oblasti na Hlubinu stěhoval těžní stroj z Pokroku. Jeho posledním velkým „představením“ před nynějším úkolem v Paskově byl odstřel skipu na Dukle.

Nyní má pod sebou necelou dvacítku chlapů, kteří za pomoci diamantových řezacích nástrojů a jeřábu kus po kuse rozebírají vysloužilou skipovou věž. „Střílet nesmíme, okolo jsou provozy OKD – úpravna uhlí vytěženého na Staříči a Chlebovicích – i společností AWT a Green Gas DPB,“ vysvětlil.

Paskovský skip v číslech

1961 byl rokem, kdy začalo hloubení výdušné jámy tehdejšího dolu Paskov
1966 byl rokem zahájení těžby
1999 byl rokem ukončení těžby a zahájení likvidace šachty
11 394 000 korun, taková je cena demolice skipu
72 metrů měřil skip od země po nejvyšší bod na střeše
53 metrů, v této výšce je podlaha nejvyššího patra
30 metrů technických pater budou rozebírat, dokud nezůstanou prakticky jen obvodové zdi nad zakrytou jámou, pak se začne bourat i pomocí těžké mechanizace
3 řezači kousek po kousku odkrajují skipovou věž, kusy zdi sundává kolega s jeřábem
9875 tun železobetonu odtud bude odvezeno a recyklováno
200 tun železa předpokládají, že získají z demolice, vše půjde do šrotu
2013 je rokem, kdy paskovský skip zmizí z povrchu zemského

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.