Západní trasa odvede z města tisíce aut. Motoristům budou, vedle bývalého tělesa důlní dráhy, sloužit také některé mostní konstrukce v zaniklém dolovém území.
Už nic nebrání odstartování druhé etapy největší dopravní stavby v novodobé historii města Sokolov. Sokolovská uhelná totiž splnila další ze svých závazků vůči regionu, a předá část trasy bývalé důlní železnice k dispozici pro výstavbu západního obchvatu města.
„Přípravy na tento krok začaly v podstatě už v listopadu loňského roku, kdy byly nasypány poslední vagóny hlíny v bývalém lomu Medard,” říká František Kastl, ředitel firemní divize Těžba, která má na starosti likvidaci důlních technologií v západní části revíru. Demontáž trolejí a kolejí na trati totiž začala doslova pár okamžiků po odjezdu posledních vagónů od zakladače.
„Likvidace se týkala zhruba dvou kilometrů pohyblivých tratí, a dalších sedmi kilometrů pevných tratí vedoucích z lomu Medard, přes Matyášský most, až k montážnímu místu Marie u Královského Poříčí.”
Souběžně s tím došlo také k odstavení dopraven M4 a M7. Ta první bude i nadále sloužit jako kontrolní objekt pro napouštění jezera Medard. Dopravna M7 bude naopak nabídnuta buď k odprodeji, nebo zlikvidována.
„Práce na likvidaci kompletní trati, a to jak kolejového svršku, tak sloupů pro zavěšení trolejí, takzvaných manesmanů, nebo signalizace, pak skončí k 31. květnu letošního roku. Následně bude prostor předán pro potřeby výstavby západní části obchvatu Sokolova,” říká k postupu prací Kastl.
Pokud jde o tuny materiálu získaného demontáží trati, část z něj zamíří do šrotu. Dílem bude naopak dál využit v provozech Sokolovské uhelné. Některé koleje tak poslouží například jako prodloužení kolejových cest na výsypce Smolnice u Chodova o dalších přibližně 1,8 kilometru, jiné budou použity v dalších provozech.
„Stejně tak se smotaly troleje, pro které najdeme využití například na prodlužování tras na předpolí lomu Jiří i dalších místech,” shrnuje Kastl. Naopak Matyášský most u Svatavy bude předán stavbařům a poslouží, spolu s částí drážního tělesa, ke stavbě obchvatu, a odvedení silniční dopravy mířící k jezeru Medard, nebo dále na Cheb, mimo Svatavu.
„Úplně definitivní tečkou za hornickou činností v bývalé západní části revíru, pokud nepočítáme ukončení napouštění jezera Medard, pak bude v listopadu likvidace druhého skrývkového mostu v obci Svatava,” dodává Kastl.
Zdroj: Sokolovská uhelná