Důl Rako byl zaražen v roce 1919 v Rakovníku – Huřvinách společností „Rakovnické a Poštorenské keramické závody, a.s. Praha” za účelem těžby lupků a černého uhlí. V areálu dolu probíhala i úprava a zpracování lupků v pecích a také na větší ploše v milířích.
Po znárodnění vznikl samostatný národní podnik a později patřil důl Rako pod „ČLUZ Nové Strašecí” jako závod. Po revoluci byla založena společnost s ručením omezeným s názvem Rako-Lupky, pod vedením Ing. Ivana černého, který je zde ředitelem i závodním dolu. V současné době, tedy v listopadu 2020, probíhá již pouze vyklízení dolu, tedy rabování kolejnic, potrubí a dalších ocelových zařízení před zatopením dolu. Těžní jáma dolu Rako je hluboká celkem 91,9 metru, vybavená svislou dopravou na laně, tedy jednoetážovou těžní klecí a zároveň má funkci vtažné. Jako jámu výdušnou a vo-dotěžnou (čerpací) využívá důl jámu bývalého dolu 1. Máj v sousední obci Lubná, která byla vyhloubena v roce 1952 a má celkovou hloubku 92,34 m.