Úvod Média Družba se připravuje na přerušení těžby

Družba se připravuje na přerušení těžby

568
0

Část dobývací technologie skončí ve šrotu, zbytek spolu s většinou lidí přejde do sousedního lomu Jiří, nebo bude odprodán. Do lomu se těžaři vrátí kolem roku 2030.

Přípravy na zastavení těžby v lomu Družba společnosti Sokolovská uhelná v Novém Sedle jsou v plném proudu. Do konce roku by tak měla z dolového území zmizet téměř veškerá technologie. Zůstanou jen ty části, které budou nezbytné pro pozdější obnovu těžby.

“Nejde totiž o klasickou likvidaci a úplné ukončení báňské činnosti, jako tomu je v případě divize Západ, ale jen o dočasné přerušení těžby,” popisuje situaci František Kastl, ředitel divize Těžba společnosti Sokolovská uhelná. Jde o důsledek skluzu vnitřní výsypky v sousedním lomu Jiří, která se zapřela o pilíř mezi oběma lomy tak, že znemožňuje Družbě odtěžit tamní uhelné zásoby. S jejich vytěžením se tak počítá až po vyuhlení lomu Jiří, kdy se dobývací technologie u Lomnice doslova otočí, a vrátí se z opačné strany odtěžit uhlí v Družbě.

“Tím pádem chybí využití pro většinu současné technologie lomu Družba,” říká Kastl. Už v závěru loňského roku tak ukončila provoz dvě kolesová rýpadla K800, jeden stroj KU300S a zakladač Z2100/3 na skrývce Družby, stejně jako došlo na likvidaci pohyblivé koleje mezi sedmým až třináctým řezem lomu.

V letošním roce bude sice ještě probíhat vyuhlení odkrytých dobyvatelných zásob, nicméně to skončí v závěru srpna. Po odstavení obou velkostrojů KU300s i dvou pasových zakládacích vozů bude následovat likvidace všech pasových dopravníků v lomu, včetně kolejí.

“A to jak pevných, tak pohyblivých, včetně všech návazných technologií, jako jsou drtiče, nebo nakládací stanice v Novém Sedle,” říká k průběhu přerušování dobývání ředitel divize Těžba. Část pasových dopravních cest bude využita v provozu sousedního lomu Jiří, dílem ale i ona zamíří do šrotu. “Pokud jde o stroje, o jejich osudu zatím není rozhodnuto.”

Souběžně s tím dojde také k odstavení pomocné mechanizace pracující v lomu, jako jsou dozery, lopatová rýpadla, nebo nakladače. Některé budou v provozu ještě do poloviny roku 2012, do kdy bude probíhat příprava předpolí lomu Jiří ve směru na Královské Poříčí. Souběžně pak bude v lomu pokračovat ještě sypání vnitřní výsypky na horizont 300 metrů nad mořem. Po ukončení těchto prací už v lomu zůstanou v provozu pouze čerpací stanice.

“Kromě zajišťování jejich chodu ale bude i v následujících letech probíhat v lomu údržba komunikací, ostraha a některé další činnosti nezbytné k zajištění prostoru pro budoucí využití. Pokud jde o povrchové stavby, tam zatím nebylo rozhodnuto. Část bude pravděpodobně využita pro přestavbu na bytový fond, jiné nabídnuty k odprodeji, nebo se začlení do areálu průmyslové zóny v Novém Sedle,” shrnuje situaci Kastl s tím, že ve městě ale i při přerušení těžby poběží opatření ke snížení prašnosti ve městě, na nichž se společnost Sokolovská uhelná dohodla s městem Nové Sedlo v rámci projednávání platného plánu otvírky a dobývky ložiska.

Do samotného lomu Družba by se těžaři měli vrátit přibližně kolem roku 2030. To ale už jen proto, aby odtěžili zbylé uhlí, a definitivně tak uzavřeli další kapitolu dějin zdejšího hornictví.

Zdroj: Sokolovská uhelná

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Prosím, vložte Váš komentář!
Prosím, zde zadejte své jméno

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..